ROI na początku przygody z ecommerce

Pandemia dała impuls markom do szukania nowych kanałów dystrybucji. Ograniczenia w stacjonarnych punktach sprzedaży zmobilizowały firmy do penetracji rynku online. Szacunki firmy OC&C wskazują, że w pierwszym półroczu 2020 r. udział ecommerce w sprzedaży detalicznej zwiększył się niemal do 12% (przy 37% wzroście).
Część marek współpracuje od dawna z dużymi sieciami i wejście z ofertą do e-supermarketów odbyło się mniej lub bardziej bezproblemowo. Co jednak z podmiotami pragnącymi zwiększać udział w ecommerce?
Jednym z rozwiązań, obok własnego e-sklepu, jest ekspozycja oferty w marketplace. Allegro jako lider (18,8 mln RU według badania Mediapanel, kwiecień 2021 r.) wydaje się naturalnym i priorytetowym miejscem zarówno dla mniejszych, jak i dużych podmiotów.
Nie zawsze jednak model sprzedaży na Allegro daje oczekiwane efekty. Pierwszy entuzjazm gaśnie już w początkowej fazie kiedy okazuje się, że inwestycja w budowę oferty, marketing i dostosowanie logistyki staje się nieopłacalna. Adaptacja wymaga często więcej wysiłku niż pierwotnie zakładaliśmy.
Nie stawiajmy więc pierwszych kroków bez zaplecza w postaci doświadczonych osób znających specyfikę Allegro. Warto połączyć siły i nawiązać współpracę z ekspertami.
Wybrane obszary, na które musimy zwrócić uwagę:
Równie ważne są m.in. stała kontrola stanów magazynowych, audyt ofert czy kreowanie pozytywnych doświadczeń klienta, ale to wątki na osobny artykuł.
Pierwsze miesiące to przede wszystkim czas na budowanie świadomości sklepu, unikalności asortymentu i testowanie różnych mechanik promocyjnych. Kluczowa jest analiza danych, badanie i kontrola efektywności wszystkich elementów. Zapewnienie logistyki i bazowego asortymentu już nie wystarczy. Konkurencja jest coraz mocniejsza, konsumenci bardziej świadomi i kluczem do sukcesu będzie budowanie przewag na rynku ecommerce.